Niewłaściwa dieta może doprowadzić do wielu zaburzeń, w tym nieprawidłowości hormonalnych. W codziennej diecie powinny znaleźć się takie związki oraz minerały, które regulują pracę hormonów płciowych. Zaliczają się do tego pierwiastki takie jak: selen, cynk czy mangan. 

Bardzo często zdarza się, że to sam organizm informuje o niższym poziomie witamin oraz związków mineralnych. Gorsze samopoczucie, obniżona odporność oraz libido, to pierwsze oznaki niedoboru kluczowych związków w organizmie. 

Związki chemiczne zwiększające popęd seksualny

Zdrowy popęd seksualny wskazuje na optymalny poziom testosteronu u mężczyzn i progesteronu i estrogenu u kobiet. Które związki chemiczne są niezbędne do utrzymania równowagi hormonalnej?

  • Selen - bardzo ważny związek, który odpowiedzialny jest za normalne funkcjonowanie układu hormonalnego, zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Jak się okazuje, selen wpływa na jakość produkowanej spermy. Minerał wspomaga pracę serca oraz wątroby, jest niezmiernie ważny dla tarczycy. Selen dostępny jest w otrębach, brązowym ryżu, śledziach, sardynkach, brokułach, płatkach owsianych oraz czosnku. 
  • Cynk - co ciekawe, zazwyczaj niedobór testosteronu związany jest z niewystarczającą ilością cynku. Pierwiastek ten ogrywa niezmiernie ważną rolę w produkcji hormonów płciowych. Niestety, ale cynk jest trudno dostępny w produktach spożywczych. Jeżeli juz występuje to w niewystarczających dawkach. W tym celu zalecana jest odpowiednia suplementacja cynku, która wyrówna jego niedobór. Pierwiastek ten jest bardzo szybko wydalany z organizmu, co spowodowane jest m.in stresem. 
  • Fitoestrogeny - są to związki, które dostępne są wyłącznie w roślinach. W organizmie ludzkim działają na zasadzie estrogenu - czyli hormonu płciowego. Fitoestrogeny doskonale wpływają na pracę jajników, hamują wzrost guzków nowotworowych, skutecznie podwyższają libido. Oprócz tego obniżają poziomu złego cholesterolu, usprawniają pracę mózgu. Fitoestrogeny występują w: ziarnach soi, kaszy, pszenicy, fasoli, ciecierzycy, siemieniu lnianym, nasionach słonecznika, jęczmieniu, produktach sojowych. 
  • Arginina -  związek ten jest aminokwasem, który zwiększa ilość produkowanej spermy i ruchliwość plemników. Arginina jest kluczowa także w profilaktyce miażdżycy, arytmii serca i nadciśnienia. Aminokwas arginina można otrzymać w chudym mięsie, jajach, nasionach strączkowych, orzechach, produktach mlecznych. 
  • Mangan - to jeden z tych pierwiastków, który jest niezbędny do wytwarzania hormonów płciowych. Jako związek chemiczny pełni kluczową rolę w regulowaniu hormonów tarczycowych oraz samej insuliny. Pierwiastek stymuluje prawidłowy wzrost kości. Mangan można znaleźć w takich produktach spożywczych jak: nasiona roślin strączkowych, brązowy ryż, orzechy, rodzynki, banany oraz płatki owsiane.
Top